بحث هذه المدونة الإلكترونية

الجمعة، 18 فبراير 2011

غني لي لحن الوفاء


إلي كل طبال وزمار قاعد يقول أنا مصري أنا بأيد الثورة أنا صعبان عليا دم الشهداء وبعيط عليهم من الحزن أنا فرحان بانجازات الثورة ........بس يا جماعة كفاية كده عشان البلد ومصلحة البد كفاية أننا حققنا كل اللي عوزينه ويلاش نشتم عي مبارك وربنا يشفيه ويسامحه ورافع صورته وبتقول ده زى أبويا اسحلي أآلك وأنا أسف يعني أنت كذااااااااااااااااااااااااااااااااب أنت مش بتحب مصر ولا تعرف يعني أيه كلمة وطن ويعني أيه مصر ولانت مقدر يعني أيه واحد استشهد في سبيل مصر يعني أيه أم فقدت ابنها يعني أيه أب فقد سنده في الدنيا يعني أيه ابن بقا يتيم يعني أيه زوجة أصبحت أرملة وهي في عز شببها يعني أيه اخويا وهو واقف جنبي قناص يضربه برصاصة في رأسه ودمه ومخه يسيل ادمي علي الأرض يعني أيه الحصنه و الجمال تخش تدهس ابني الصغير ويصبح جثه مشوهة وهو اللي كان أملي في بكرة يعني أيه ترفع صورة مبارك وتقولي أوع تغلط فيه ده رمز مصر آنت عارف انته كده بتقول أيه آنت بتقول أن مصر كائن وحشي دموي حرامي فاسد طماع مصاص دماء معندوش دم ولا نخوة ولا كرامة شحات .. بتقول ان مصر مفيش فيها رجالة مصر مش كده يا أخي لازم تفهم وتعرف ان مصر مش مبارك مصر هي مصر اللي اكبر من سبعين مليار مبارك يا أخي متكنش قصير النظر أنظر في كل اللي حواليك وفكر شوية هتلاقي أن مبارك شوه كل شيء جميل في مصر مبارك خلانا أحنا رجال مصر منشوفش أن في مصر غيره هوه أوعي تكون ضيق الأفق لدرجة انك تصدق الكدبة الخيبة دي أني أتحداك أذا كان في محيط معارفك من لم يصيبه أزى مبارك أتحداك إذا استطعت أن تعطيني دليل واحد علي أن هذا الرجل لم يكن يعمل علي طول الخط ضد مصلحة مصر والمصريين وأنا واثق أن أي مصري يستطيع أن يعطيك ألف دليل علي أن مبارك لم يعمل طول حياته إلا لمصحته ومصلحة أبنائه لماذا تدافع عنه لماذا لا تدافع عن مصلحة أبنائك أنا أخجل ليك عندما يأتي الوقت الذي سيسألك فيه ابنك لماذا دافعت عن مبارك أنا سعيد لان أبني سيولد في زمن ليس فيه مبارك سعيد لأني سأقول لابني أنا في مصر رجال رفضوا أن يكونوا أذلاء في بلدهم آو يكون جبناء لدرجة أن يرفضوا الحرية ويرحبون بذل مبارك يا آخي ارفع الغشاوة عن عينك وطهر يدك من الكتابة عن مبارك وطهر بيتك من صورته طهر حتى صفحتك من اسمه وشكله يا أخي أنت مصري دعني أقول لك كلمة الزعيم جمال عبد الناصر
أرفع رأسك يا أخي فقد مضي عهد الاستعباد
وسلمي علي الوفاء

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق